Tesla Model 3: Kanadyjski kurier przejechał ponad 777 000 km bez awarii, nasze tytułowe zdjęcie pochodzi bezpośrednio z jego profilu.
Wygląda na to, że nie ma się co bać aut EV, a już na pewno nie Tesli Model 3, bo to właśnie ona jest bohaterem naszego artykułu.
Tesla Model 3, od momentu swojego debiutu, zyskała reputację niezawodnego i ekonomicznego pojazdu elektrycznego. Jednak dopiero przypadki użytkowników, którzy pokonali setki tysięcy kilometrów bez poważnych problemów, potwierdzają jej długowieczność. Jednym z takich przykładów jest kanadyjski kurier, który przejechał ponad 777 000 km swoim Modelem 3, nie doświadczając żadnej poważnej awarii.

Długowieczność Tesli Model 3
Wspomniany kurier, znany na Twitterze jako „I like piano black”, zakupił swój Model 3 w październiku 2018 roku. Po przejechaniu 310 000 mil (około 500 000 km), pojazd nadal funkcjonował bez poważnych usterek. Wymagał jedynie wymiany pompy oleju układu napędowego, przy przebiegu 460 000 km, co kosztowało około 250 CAD. Co więcej, samochód nadal posiada oryginalne hamulce i akumulator.
Pomimo intensywnego użytkowania – codziennej jazdy przez 5 dni w tygodniu przez około 300 mil ( 480 km) dziennie, głównie po autostradach – Model 3 wykazuje stosunkowo rozsądne zużycie baterii, z około 20% spadkiem pojemności. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę częste korzystanie z Superchargerów, które mogą wpływać na żywotność akumulatora, w długiej perspektywie czasu.
Wydajność akumulatora
Bateria w Tesli Model 3 jest jednym z kluczowych elementów wpływających na jej trwałość. W przypadku wspomnianego kuriera, po 500 000 km, akumulator nadal oferował około 80% swojej początkowej pojemności. To wynik, który przewyższa oczekiwania wielu użytkowników pojazdów elektrycznych. Dziś z przebiegiem 777 000 właściciel nie podał jak duża jest degradacja. Można zakładać, że jeszcze się zwiększyła. Być może do 25% lub więcej. Jednak to auto w wersji Long Range w rocznikach 2018/2019 pokazywało na 100 naładowania akumulatora 530 km zasięgu. przy degradacji 25% spadłby on do niecałych 400 km. Jednak nawet takie wskazanie powoduje, że samochód ten byłby w stanie pokonywać bez problemu odcinki 200-250 km bez żadnego problemu. W przypadku wspomnianego kuriera musiałby się on doładować w trasie zaledwie 1, góra 2 razy (to już wersja komfort:), aby spokojnie wrócić do domu.
Koszty eksploatacji
Koszty eksploatacji Tesli Model 3 są znacząco niższe w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Przykładowo, jeden z użytkowników Modela 3 w Kanadzie, po przejechaniu 50 000 km, wydał około 593 CAD na ładowanie w godzinach nocnych, korzystając z niższych stawek za energię elektryczną. Dla porównania, koszt paliwa w tradycyjnym samochodzie spalinowym na ten sam dystans wyniósłby około 6000 CAD. Dane pochodzą z rynku kanadyjskiego, bo opieujemy tu właśnie przypadek ogromnego przebiegu z tego konkretnego kraju.
Dodatkowo, koszty utrzymania są niższe, ponieważ Tesla nie wymaga regularnych wymian oleju, filtrów czy innych komponentów typowych dla silników spalinowych. Jednakże, użytkownicy zwracają uwagę na konieczność wymiany opon oraz sporadyczne naprawy, takie jak wymiana przedniej szyby (faktycznie są bardzo słabe) czy usunięcie drobnych uszkodzeń nadwozia (lakier niestety też nie ejst za „mocny”). Odpryski od kamyków, to znana bolączka aut Tesli. Choć wydaje się że dziś te ekologiczne lakiery również w innych markach nie są zbyt odporne na drogowe warunki a w szczególności na małe kamyczki, fruwające notorycznie na autostradach, nie tylko tych w Kanadzie.
Przyszłość Tesli Model 3
Przypadek kanadyjskiego kuriera stanowi tylko jeden z wielu przykładów długowieczności Tesli Model 3. Wielu użytkowników na całym świecie zgłasza podobne doświadczenia, wskazując na niezawodność i niskie koszty eksploatacji tego pojazdu.
W miarę jak technologia baterii będzie się rozwijać, można spodziewać się dalszego wydłużenia żywotności akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Tesla, jako lider w tej dziedzinie, kontynuuje prace nad innowacjami, które pozwolą na jeszcze dłuższe i bardziej ekonomiczne użytkowanie swoich pojazdów.
Wspomniany kurier z kanady, to człowiek któremu się trafił naprawdę wyjątkowy egzemplarz auta. Rozumiem, że są one trwałe i bez awaryjne, ale 777 000 km!!! To wynik nie mieszczący się w głowie.
Zakładając, że średniorocznie robimy 25 000 km, taki przebieg zająłby normalnemu kierowcy ponad 31 lat. Tak, aż 31 lat jeżdżenia jednym samochodem. Nudy… Nikt z nas nie trzyma jednego auta tak długo. Lubimy je zmieniać. To po prostu frajda.
Wynik wspomnianego kuriera, to istny wyczyn w świecie elektryków a przede wszystkim w świecie Tesli Model 3.