Lucid Air
Lucid Air
Geneza
Można powiedzieć, że za powstaniem marki LUCID stoi sama Tesla. Nie wprost, jednak wiele osób odpowiedzialnych za opracowanie i wprowadzenie na rynek modelu Air wywodzi się bezpośrednio z tej marki. Nie tylko z grup inżynierów, ale także osób zajmujących się otoczeniem biznesowym.
Budowali doświadczenie dzięki dostępowi do technologii lidera branży samochodów elektrycznych. Część z nich bezpośrednio odpowiadała za opracowanie Tesli Model S – pierwszego masowego auta elektrycznego klasy wyższej w historii. Najlepszym przykładem jest sam główny dyrektor zarządzający – Peter Rawlinson. Był on jednym z kluczowych konstruktorów Tesli oraz ściśle współpracował z Elonem Muskiem. Pracował tam jako wiceprezes działu inżynierii pojazdów oraz naczelny inżynier Modelu S. Jego zadaniem było zbudowanie zespołu odpowiadającego za projekt oraz wdrożenie Tesli Model S do sprzedaży. W marce Lucid, poza funkcją CEO, pełni także rolę głównego dyrektora do spraw technologii.
Nic zatem dziwnego w tym, że zespół Lucida postawił sobie za cel pobicie Tesli i jej flagowego auta. Z drugiej strony sami pozycjonują się o klasę wyżej, wkraczając do segmentu elektrycznych aut luksusowych, gdzie konkurencja dopiero raczkuje. Lucid za swoich głównych konkurentów wskazuje takie marki jak Mercedes i Porsche.
Lucid, tak jak Tesla, wywodzi się z Kalifornii, stanu, którego znakiem rozpoznawczym jest Dolina Krzemowa. Jest to region który skupia w sobie nowe technologie wraz z poważnym podejściem do zasobów naturalnych i ochrony środowiska. Ekologiczne podejście wyraża się nie tylko w inżynierii (Lucid Air to najwydajniejsze seryjnie produkowane EV na świecie), ale także w doborze materiałów i możliwości ich recyklingu. Fabryka Lucida wybudowana w Arizonie, jest pierwszym tego typu budynkiem w Ameryce Północnej od podstaw zaprojektowanym na potrzeby produkcji aut elektrycznych. Fabryka została zaprojektowana pod docelową produkcję 300 tysięcy samochodów rocznie.
Motorsport
Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że Lucid, a konkretnie jego technologiczne ramię – Atieva, jest głównym dostawcą pakietów ogniw dla Formuły E. To najbardziej wymagająca seria wyścigowa samochodów elektrycznych na świecie. Technologia została sprawdzona w najcięższych warunkach na torach wyścigowych na całym świecie. Baterie Atievy okazały się na tyle niezawodne, że napędzają one wszystkie bolidy w stawce. Ma to bezpośredni wpływ na technologię zastosowaną w modelu Air.
Lucid Speed Team to grupa inżynierów, którzy sami weryfikują swój produkt na torach wyścigowych. Jednym z najgłośniejszych wyczynów zespołu było pobicie rekordu czasu przejazdu słynnego amerykańskiego tory Laguna Seca we wrześniu 2020 roku. Warto podkreślić, że dokonał tego elektryczny sedan, bijąc auta pokroju Porsche, Ferrari czy Lamborghini.
Lucid Air
Rynkowym debiutem marki jest model Air, który od początku jest przełomowym EV pod wieloma względami, m.in. aerodynamiki, zasięgu, osiągów oraz designu. Lucid zdecydował się na walkę od razu w najwyższej lidze marek luksusowych.
Pierwszy seryjny model Lucida zadebiutował we wrześniu 2020 roku, okazując się już na starcie autem wysoko podnoszącym poprzeczkę konkurencji:
- jest drugim najbardziej aerodynamicznym autem na rynku Cx=021 (Tesla Model S Cx=0,24).
- jest najmocniejszym elektrycznym sedanem na rynku – w wersji Sapphire ponad 1 200 koni mechanicznych
- jest najszybszym sedanem na rynku w swoim segmencie – ≤ 2 s. do 100 km/h
- jest autem elektrycznym o największym zasięgu – do 900 km prognozowanego zasięgu dla aut sprzedawanych w Europie. W pomiarach przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych auto przejechało 520 mil, co daje ok. 840 km zasięgu na jednym ładowaniu
- jest najszybciej ładującym się seryjnym samochodem elektrycznym na rynku – ≥ 300 kW
Design
Czysty i przejrzysty design współgra z poczuciem przestrzeni oraz lekkością. Zastosowane materiały pochodzą od zaufanych dostawców i powstają w zrównoważonym procesie produkcji. Wbrew trendom, Lucid stawia na klasyczne surowce takie jak skóra naturalna czy prawdziwe drewno.
Wnętrze auta jest dużo przestronniejsze niż mogłoby się wydawać z wymiarów zewnętrznych. Jest to cecha samochodów od początku projektowanych z myślą o napędzie elektrycznym. Wymiary z klasy średniej wyższej pozwalają na łatwiejsze manewrowanie autem na co dzień. Z drugiej strony obfitość miejsca w kabinie pozwala poczuć się jak w luksusowej limuzynie. Poczucie przestronności potęguje zastosowanie dużych szklanych powierzchni łącznie z panoramicznym dachem. Z kolei za ponadprzeciętny komfort odpowiadają m. in. wentylowane fotele z funkcją odprężającego masażu. W przyszłości producent deklaruje zaoferowanie opcjonalnego pakietu Executive dla tylnego rzędu siedzeń. Będzie on zmieniał trzyosobową kanapę na dwa, regulowane w wielu płaszczyznach, fotele lotnicze z pozycją leżącą.
Przestrzeń bagażowa w Lucid Air jest nieprzeciętna z dwóch powodów. Auto, jak większość EV, posiada bagażniki z tyłu oraz przodu. Tylny bagażnik mieści 458 litrów, co czyni go pojemnym. Nietypowym rozwiązaniem jest klapa bagażnika, która co niezwykłe dla sedanów, unosi się na całej szerokości bagażnika, włącznie z tylnymi lampami. Daje to niczym nieograniczony dostęp do przestrzeni. Oczywiście Lucid oferuje także dodatkową przestrzeń pod podłogą bagażnika.
Na tle innych EV bardzo mocno wyróżnia się przedni bagażnik, który w porównaniu z konkurentami ma czterokrotnie większą pojemność – 280 litrów. To tyle co bagażnik Forda Fiesty. Podkreślając luksusowy segment auta, producent zaoferował w pełni elektryczne otwieranie i zamykanie również przedniej klapy. Zwiększy to komfort korzystania z przedniego bagażnika, zwłaszcza gdy auto jest brudne. Co nietypowe, także przedni bagażnik posiada dodatkową przestrzeń pod podłogą. Przy transporcie większych gabarytowo przedmiotów przyda się kanapa dzielona w stosunku 60/40. Auto posiada również pojemne schowki w drzwiach oraz schowek w desce rozdzielczej za chowanym ekranem.
Szklany dach modelu Air również prezentuje się nieprzeciętnie. Przednia szyba auta sięga nad głowy kierowcy i pasażera, aż do środkowego słupka. Dokładnie tak jak w Tesli Model X. Przednie zasłony przeciwsłoneczne wydają się lewitować, a od lusterka wstecznego biegnie wąski pasek integrujący się z tylnym płatem szkła nad głowami pasażerów z tyłu.
Osoby odpowiedzialne za projekt Air postawiły nacisk na dbałość o detale. Widać to gołym okiem w designie, ale także w fakturze i pochodzeniu materiałów użytych do produkcji. Lucid wywodzi się z Kalifornii, stanu w USA, który najbardziej rygorystycznie podchodzi do ochrony środowiska i zasobów naturalnych.
Osobliwym rozwiązaniem jest zastosowanie dwóch odmiennych tonacji kolorystycznych we wnętrzu auta. Przednia część, otaczająca kierowcę i pasażera, zawsze występuje w ciemniejszej kolorystyce, co ma potęgować wrażenia z jazdy. Z kolei przestrzeń dla pasażerów z tyłu jest utrzymana w jasnych rozświetlających kolorach, zwiększając poczucie przestrzeni oraz komfortu wnętrza i podróżowania.
Lucid, wbrew powszechnym trendom, nie rezygnuje z materiałów w pełni naturalnego pochodzenia. Dlatego Air można wyposażyć w tapicerkę z prawdziwej skóry Nappa typu full grain. Ten rodzaj skóry jest najwytrzymalszym jaki istnieje. Jest trudna w obróbce, jednak przez lata zachowuje swój kształt i estetykę. Tapicerka pochodzi od producenta neutralnego klimatycznie. Alternatywą jest materiał PurLuxe – rozwiązanie dla osób żyjących w duchu rezygnacji z produktów pochodzenia zwierzęcego.
Poza tapicerką siedzeń, reszta tkanin i materiałów wykończeniowych we wnętrzu Lucida Air także pochodzi z odpowiedzialnych źródeł. Podsufitka jest wykończona Alcantarą, natomiast tkaniny wełniane pozyskiwane są z alpak oraz recyklingu przędzy. Formowanie materiału odbywa się przy pomocy zaawansowanego procesu teksturowania powietrzem.
Jak przystało na klasę samochodów luksusowych, Lucid Air oferuje wykończenie wnętrza różnymi gatunkami drewna: matowy eukaliptus, północnoamerykański orzech o widocznych słojach oraz karbonizowany dąb – czerwonawe drewno dębowe z naturalnymi wzorami.
Osiągi i technologia
Dla większości użytkowników aut elektrycznych kluczową cechą samochodu jest zasięg na jednym ładowaniu. Dzięki połączeniu odpowiednio dużej baterii oraz kompaktowego i wydajnego napędu w połączeniu z bardzo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego, Lucid uzyskał największy zasięg wśród wszystkich EV oferowanych na rynku.
Producent deklaruje dla wersji Dream Edition Range zasięg przekraczający 900 km według normy WLTP. Zatem realny zasięg powinien oscylować w okolicy 780 – 800 km w trybie mieszanym. Auto posiada 946 KM, 1 390 Nm i rozpędza się do 100 km/h w 2,9 s.
W wersji Dream Edition Performance prognozowany zasięg to 780 km, jednak auto dysponuje mocą aż 1 111 KM i osiąga 100 km/h w 2,7 s. Obie wersje rozpędzają się do 270 km/h.
Na szczycie oferty jest Lucid Air Sapphire. Auto legitymuje się mocą 1200 KM, rozpędza się do 100 km/h w ok. 2 s, a do 160 km/h w 4 s. Prędkość maksymalną ustalono na 320 km/h. Tym samym Lucid jest najmocniejszym seryjnym sedanem na świecie. Na chwilę obecną auto nie jest dostępne poza Stanami Zjednoczonymi. Air Sapphire to pokaz autorskiej technologii Lucida.
Lucid Air jest naj jeszcze pod jednym, kluczowym względem. Jest to najszybciej ładujący się seryjny samochód elektryczny dostępny na rynku. Dzięki wykorzystaniu instalacji elektrycznej pracującej z napięciem ponad 900 V oraz przy wykorzystaniu odpowiednio mocnej ładowarki (np. Ionity dostępne w Polsce), Lucid Air ładuje się z mocą ponad 300 kW. Według producenta 15 minut ładowania wystarczy na pokonanie kolejnych 400 km. W testach redakcji portalu InsideEVs, auto rozpędziło się do 304 kW, co zdecydowanie przebija dotychczasowy rekord należący do Porsche Taycan – 270 kW.
Bogatszy o doświadczenia z Formuły E, Lucid jako jeden z nielicznych producentów aut elektrycznych, samodzielnie projektuje swoje napędy oraz baterie. Doświadczenie zdobyte w wyścigach daje efekt w postaci najwydajniejszych i kompaktowych silników oraz baterii z wysoką gęstością energii w kWh/kg. Silniki Lucida należą do najmocniejszych na świecie, biorąc pod uwagę ich rozmiar i masę. Z silnika ważącego zaledwie 74 kg (ułamek wagi silnika spalinowego tej mocy), inżynierom udało się osiągnąć niebagatelne 670 KM. Dzięki kompaktowym rozmiarom napędu, niektóre wersje Air mają aż trzy silniki, z czego dwa na tylnej osi.
Autorska płyta podłogowa nazwana LEAP (Lucid Electric Adavanced Platform) została zaprojektowana pod kątem jak najbardziej przestronnego wnętrza. Kompaktowe jednostki napędowe oraz zmaksymalizowany rozstaw osi, przy zachowaniu minimalnych zwisów w przedniej i tylnej części nadwozia, zaowocowały poczuciem przestronności znanym z limuzyn, mimo że Air nie przekracza 5 metrów długości.
Lucid DreamDrive Pro – autorski system wsparcia kierowcy składający się z szeregu 32 czujników tj. kamery, radary oraz czujniki ultradźwiękowe, jak również system monitorujący zachowanie kierowcy oraz LIDAR o wysokiej rozdzielczości, używający promieni laserowych do mierzenia dystansu od obiektów znajdujących się na drodze. Każde auto Lucida jest wyposażone w osprzęt z góry pozwalający na obsłużenie kolejnego poziomu jazdy autonomicznej, który zostanie wdrożony w przyszłości.
Do standardowego wyposażenia należą systemy z szerokiego zakresu bezpieczeństwa czynnego, np. automatyczne awaryjne hamowanie po wykryciu przeszkody, ostrzeżenie przed obiektem w martwym punkcie oraz monitorowanie ruchu poprzecznego podczas cofania. Co istotne, przyszłe usprawnienia i rozszerzenia funkcjonalności ww. systemów odbędą się zdalnie poprzez aktualizacje OTA.
Łączność
System operacyjny oraz multimedialny, jak i jego przejrzysty i intuicyjny interfejs, zostały w całości opracowane przez programistów Lucida. Auto potrafi rozpoznać twarz użytkownika, który po uruchomieniu pojazdu może korzystać z pomocy zaadaptowanego asystenta Amazon – Alexa.
Jak przystało na samochód reprezentujący najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w branży, Lucid Air dysponuje dedykowaną aplikacją na smartfon użytkownika. Posiada ona szereg funkcji ułatwiających codzienną eksploatację, a ponadto planowanie podróży i wysyłanie trasy bezpośrednio z telefonu do auta, wyszukiwanie stacji ładowania na ekranie smartfona oraz programowanie temperatury we wnętrzu pojazdu. Naturalnie, aplikacja umożliwia także śledzenie lokalizacji auta.
Przy zbliżeniu się do auta z telefonem pełniącym jednocześnie funkcję kluczyka, Lucid Air wita kierowcę sekwencją powitalną świateł oraz ekranów. Po zajęciu miejsca kierowcy system rozpoznaje jego twarz, aby dostosować ustawienia auta pod konkretny profil użytkownika.
Asystent głosowy Alexa czeka na komendy wydawane przez kierowcę tj. prowadzenie do celu oraz prezentowanie informacji i odpowiedzi na pytania. Nad bezpieczeństwem podróży czuwa opisany wcześniej system DreamDrive. Z kolei za aspekty akustyczne odpowiada także autorski 21 głośnikowy system audio Surreal Sound™ zaprojektowany optymalnie pod wnętrze Lucida Air. Jest to pierwsze auto na świecie, w którym wdrożono technologię Dolby Atmos. Auto jest kompatybilne z Android Auto oraz Apple CarPlay, więc kierowca może korzystać z dowolnych aplikacji zainstalowanych w swoim telefonie.
Najważniejszym punktem deski rozdzielczej jest Glass Cockpit, czyli 34” wyświetlacz w robiącej wrażenie rozdzielczości 5K. Ekran jest zakrzywiony wokół kierowcy co dodatkowo zwiększa ergonomię wnętrza i ułatwia przyswajanie informacji. Kierowca widzi najważniejsze parametry jazdy, ale także może śledzić powiadomienia z telefonu, pogodę oraz multimedia. Konkretniej, lewa część ekranu prezentuje elementy sterujące autem, w środku kierowca widzi dane i parametry dotyczące jazdy, natomiast prawa strona wyświetla treści związane z nawigacją i multimediami. Z kolei na dodatkowym ekranie pośrodku deski rozdzielczej można obsługiwać wszystkie dodatkowe i bardziej rozbudowane funkcje auta.
Ładowanie
Miracle Box to kolejne autorskie rozwiązanie Lucida debiutujące w modelu Air. Architektura systemu ładowania auta jest oparta o napięcie 900 V+, co sprawia że jest to najszybszy system ładowania EV na rynku. Po podłączeniu auta do odpowiednio szybkiej ładowarki, np. sieć Ionity dostępna w Polsce, Lucid Air w 15 minut naładuje się na przejechanie kolejnych 400 km. Producent deklaruje wdrożenie w niedalekiej przyszłości ładowania dwukierunkowego. Jest to funkcja obsługiwana przez zaledwie kilka modeli aut elektrycznych, co czyni Air jeszcze bardziej wyjątkowym i funkcjonalnym.
Miracle Box automatycznie dobiera napięcie wejściowe i zwiększa napięcie ładowania aby przebiegło jak najkrócej. Lucid będzie wyposażony w gniazdo ładowania CCS-2 – europejski standard do szybkiego ładowania auta w trasie.
Dodatkowe opcje obsługujące ładowanie są zaszyte w aplikacji na smartfon. Dzięki podglądowi w czasie rzeczywistym, użytkownik może w dowolnym momencie śledzić parametry uzupełniania energii. Kierowca może zaplanować harmonogram ładowania, tak aby auto było gotowe na zadany czas wyjazdu, jak również zaczęło się ładować w określonym czasie, np. podczas obowiązywania nocnej taryfy, aby obniżyć koszty eksploatacji.
Wersje i parametry
Lucid Air na rynek europejski można aktualnie w czterech wersjach napędowych i wyposażeniowych:
Wersja | Moc w KM | Moment obrotowy w NM | Zasięg w km | 0-100 km/h | V-Max w km/h | Napęd | Bateria | Ładowanie AC/DC w kW |
Dream Edition Performance | 1111 | 1390 | 780. | 2,7 s. | 270 | AWD | 118 kWh | 22/300 |
Dream Edition Range | 933 | 1390 | 900. | 2,9 s. | 270 | AWD | 118 kWh | 22/300 |
Grand Touring | 819 | 1200 | 845 | 3,2 s. | 270 | AWD | 112 kWh | 22/300 |
Touring | 620 | 653 | 3,4 s. | 250 | AWD | 88 kWh | 22/200 | |
Pure | 480 | 653 | 4,2 s. | 200 | RWD | 88 kWh | 22/200 |
Auta Lucida można zamawiać przez Internet oraz w Lucid Studio – ekskluzywnych salonach marki. Serwis odbywa się w osobnych lokalizacjach oraz poprzez mobilnego serwisanta wysyłanego bezpośrednio do klienta. Po debiucie w Stanach Zjednoczonych, marka znacznie poszerza obszar sprzedaży wchodząc na kolejne zagraniczne rynki. Salony Lucid będą sukcesywnie otwierane w Kanadzie, Holandii, Szwajcarii, Norwegii, Arabii Saudyjskiej oraz Niemczech. Najbliższy Polsce salon Lucida znajduje się w Monachium.
Gdzie kupić Lucid Air w Polsce?
Aktualnie Lucid nie jest oficjalnie oferowany w Polsce. Mimo szczerych chęci obywatel Polski lub przedsiębiorca z naszego kraju, nie będzie w stanie samodzielnie zamówić modelu Air za granicą. Jego zakup, począwszy od wsparcia w konfiguracji, przez kontakt z producentem, aż do momentu odbioru i zorganizowania finansowania, można zlecić EV dla Ciebie.
Specjalizujemy się w oferowaniu na polskim rynku marek samochodów elektrycznych, które nie są oficjalnie dostępne, np. Polestar, lub modeli dostępnych, na które czas oczekiwania jest zbyt długi dla wielu klientów. Byliśmy największym sprzedawcą fabrycznie nowych Tesli w Polsce, gdy marka ta nie była u nas oficjalnie dostępna.
Mamy przetarte szlaki biznesowe oraz zaufanych partnerów, z którymi współpracujemy od lat we wszystkich etapach transakcji: zakup, transport, finansowanie i detailing. Dzięki nam możecie wejść w posiadanie tak wyjątkowego samochodu jakim jest Lucid Air. Zapewne nie będzie to częsty widok na polskich drogach, więc tym bardziej warto skusić się na technologiczny popis jednego z najgłośniejszych producentów EV od czasów powstania Tesli.
Adres Showroom
Centrum Praskie Koneser
Plac Konesera 3
03-736 Warszawa
Pn-Sb 09:00-17:00
Telefon
Kamil: +48 730 129 477
info@evdlaciebie.pl